درباره کیست تخمدان

کیست تخمدان از عارضه های شایعی است که در خانم ها رخ داده و می توان گفت بسیاری از خانم ها در دوره ای از زندگی خود آن را تجربه کرده و به آن مبتلا بوده اند. ( متخصص زنان )

سن ابتلا به کيست تخمدان ؛ محدودیتی نداشته و امکان ایجاد آن در هر بازه سنی وجود دارد ، اما اغلب در سنین باروری ؛ یعنی 15 الی 50 سالگی شاهد بروز آن می باشیم.

لازم به ذکر است که متاسفانه در برخی موارد ، کیست های تخمدان سرطانی بوده و سبب ابتلای فرد به کيست تخمدان می شوند ؛ لذا اکیدا توصیه می شود در صورت مواجهه با علائم کيست تخمدان که پیشتر بدان اشاره شد ، سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه نموده و با تشخیص زودهنگام این عارضه اقدام به درمان سریع آن نمایید.

همچنین از کيست تخمدان ، می توان به عنوان یکی از علل ناباروری در خانم ها اشاره نمود.

از این رو بانوان محترم باید هر 3 الی 6 ماه یکبار ؛ از لحاظ وجود کيست تخمدان ، توسط متخصص زنان مورد ارزیابی و کنترل قرار گیرند.

کیست تخمدان

کيست تخمدان چگونه ایجاد می شود ؟

در خصوص نحوه تشکیل کيست تخمدان باید اشاره داشت :

به طور کلی ، فولیکول ها که موظف به ایجاد تخمک طی سیکل قاعدگی هستند باید در چهاردهمین روز پیش از چرخه ماهیانه پاره شده و تخمک آزاد سازند.

حال آن که چنانچه این پدیده رخ ندهد ، به ایجاد کیست های فولیکولی ( کیست های ساده ) منتج خواهد شد.

در صورتی که بخشی از فولیکول تخمدان رشد کند ، مایعی در داخل فولیکول تجمع یافته و بدین ترتیب سبب تولید کیست خواهد شد.

لازم به ذکر است که گاهی اوقات چند کیست توسط چند تخمک به وجود آمده و به ایجاد تخمدان های پلی کیستیک خواهند انجامید.

علائم کيست تخمدان

طبق گفته متخصص زنان در جنوب تهران : علائم کيست تخمدان در زنان و دختران ؛ غالبا فاقد هر گونه علامت می باشد ، البته در صورتی که اندازه کيست تخمدان بزرگ شود ؛ علائمی اعم از خونریزی های نامنظم قاعدگی ، درد شدید قاعدگی ، احساس فشار در لگن و مواردی از این قبیل بروز خواهد نمود.

پیشگیری از بروز کیست تخمدان

کيست تخمدان ، در بانوانی که اضافه وزن دارند به مراتب بیش از دیگر بانوان رخ می دهد ؛ چرا که میزان ترشح هورمون استروژن در این دسته از بانوان بیشتر است.

لذا به جرأت می توان گفت که زنان و دختران چاق ، مستعد ابتلا به کيست تخمدان می باشند.

از این رو یکی از موثرترین راه ها جهت جلوگیری از ابتلا به کيست تخمدان ، داشتن یک برنامه غذایی مناسب و متعادل می باشد.

درمان کیست تخمدان

اکثر کیست های تخمدان ؛ درمان پذیر بوده و با مصرف داروهای ضد بارداری و ایجاد تعادل در هورمون های زنانه ، می توان تدریجا از اندازه آن ها کاسته و به مرور آن ها را به طور کامل از بین برد.

جراحی کیست تخمدان

برخی از انواع کيست تخمدان به درمان با دارو جوابگو نبوده و از بین نمی روند ، در چنین مواردی باید جراحی کيست تخمدان انجام گیرد.

نوزده + ده =