ناباروری

ناباروری چیست ؟

تعریف ناباروری : منظور از ناباروری ، عدم توانایی باردار شدن پس از گذشت یک سال از رابطه جنسی بدون استفاده از روش های پیشگیری می باشد. طبق تحقیقات انجام شده می توان گفت حدود 20 درصد از زوجین دچار نازایی می شوند.  توانایی باروری در زوجین با افزایش سن کاهش می یابد ، متخصص زنان بانوانی که سن آن ها بیش از 35 سال بوده و پس از گذشت 6 ماه رابطه جنسی بدون استفاده از روش های پیشگیری موفق به باروری نشده اند ، مبتلا به ناباروری دانسته و تحت درمان قرار می دهد.

علل ناباروی همیشه از سمت زنان نیست.

بسیاری از زوجین که نابارور بوده و جهت درمان ناباروري تلاش می کنند ، تصور می کنند که مشکل از سمت بانوان می باشد در صورتی که این طور نیست و طبق آمار به دست آمده علت 60 درصد از موارد ناباروري ها فاکتور مردانه می باشد یا اینکه فاکتور مردانه نیز در ناباروري دخیل می باشد.

ناباروری

علائم اولیه ناباروری در زنان

بروز مواردی ؛ همچون چاقی ، احساس درد در حین رابطه ، پرمویی ، ریزش موهای سر ، پریودهای طولانی ، دردناک و نامنظم و غیره می توانند نشانه ای از ناباروری در بانوان باشند.

عوامل موثر بر ناباروری در بانوان

بانوان برای باردار شدن نیازمند عملکرد صحیح تخمدان ها ، رحم و لوله های رحم می باشند ؛ حال بروز کوچکترین ایراد در یکی از این اندام ها می توانند سبب بروز ناباروری در بانوان شود.

مشکلات تخمک گذاری

طبق گفته متخصص زنان در شهرری : منظور از تخمک گذاری آزاد شدن تخمک ها به طور ماهیانه می باشد ، بروز اخلال در تخمک گذاری یکی از شایع ترین دلایل ناباروری بانوان می باشد ؛ برخی از اختلالات تخمک گذاری عبارت اند از :

• نارسایی زودرس تخمدان
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • بالا بودن سطح پرولاکتین
  • پایین بودن کیفیت تخمک ها
  • پر کاری و کم کاری غده تیروئید
  • بروز برخی از بیماری ها ؛ همچون ایدز ، سرطان و غیره در بانوان نیز می تواند سبب بروز اخلال در تخمک گذاری شود.

مشکلات رحم و لوله های رحم

تخمک ، پس از آزاد سازی و بارور شدن به سمت رحم حرکت می کند و در آن جا رشد خود را ادامه می دهد حال در صورت وجود مشکل در رحم یا لوله های آن ، فرد توانایی بارور شدن به طور طبیعی را نخواهد داشت.

احتمال بروز مشکلات مربوط به رحم و لوله های رحم ، در اثر عواملی ؛ همچون انجام جراحی لگن ، فیبروم رحمی ، آندومتریوز و غیره وجود دارد.

لازم به ذکر است مصرف برخی از داروهای ضد التهاب به مدت طولانی مدت نیز بر روی باروری تاثیر خواهد گذاشت.

انجام شیمی درمانی ، پرتو درمانی ، مصرف مواد مخدر و غیره از دیگر عواملی هستند که بر روی باروری تاثیر خواهند گذاشت.

درمان ناباروری

درمان ناباروری ، با توجه به علت بروز آن متفاوت می باشد ؛ جراح و متخصص زنان ، با توجه به شرایط بیماران یکی از بهترین روش های درمانی را انتخاب می کنند ؛ در ذیل ، به برخی از روش های درمان ناباروری اشاره شده است ؛ با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است ؛ در ابتدا درمان با روش های کم تهاجمی آغاز شده و در صورت عدم دریافت نتایج مطلوب ، سایر روش ها انجام می شوند.

• دارو درمانی ( تحریک تخمک گذاری با دارو ) : در این روش ، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی با استفاده از داروهای کمک باروری به درمان بیماران می پردازد.
  • IUI : در روش IUI که نام دیگر آن تلقیح درون رحمی می باشد ، اسپرم های مرد در روز تخمک گذاری پس از شستشو با استفاده از یک کاتتر پلاستیکی باریک و بلند به درون رحم زن منتقل می شوند و بدین طریق ، شانس بارداری افزایش می یابد.
  • IVF : در روش IVF یا لقاح خارج از رحمی ، همانطور که از نامش پیداست لقاح ، خارج از رحم و درون محیط آزمایشگاه انجام گرفته و پس از گذشت 2 الی 3 روز ، نطفه لقاح یافته به رحم منتقل می گردد.
  • ICSI :  ICSI یا میکرواینجکشن ، همانند روش IVF است ، با این تفاوت که در این روش ، اسپرم توسط تکنسین آزمایشگاه یا جنین شناس به درون تخمک وارد می شود ؛ در واقع لقاح به صورت دستی انجام می گیرد ؛ در صورتی که در روش IVF اسپرم و تخمک در کنار هم قرار گرفته و لقاح صورت می گیرد.

هزینه درمان ناباروری

هزینه درمان ناباروری ، با توجه به روش درمانی ، دوره درمان و از این قبیل موارد در بیماران متفاوت می باشد.

5 × دو =