عفونت واژن

واژینیت ، التهاب یا همان عفونت واژن می باشد که به سبب عدم توازن قارچ و باکتری های درون واژن ، بروز پیدا می کند.

علاوه بر درد و سوزش آن ناحیه، استشمام بوی غیرمعمول از واژن نیز می تواند یکی از علائم بروز عفونت در نظر گرفته شود. عامل واژینیت ممکن است قارچی ، باکتریایی یا ویروسی باشد.

عفونت واژن

انواع عفونت واژن

واژینوز باکتریال، نوعی التهاب واژن است که به سبب رشد بی رویه باکتری نمود می یابد و موجب ایجاد بوی بسیار نامطبوعی می شود.

کاندیدا یا عفونت قارچی ، به علت تکثیر بیش از حد قارچ کاندیدا که به طور معمول به میزان کمی در واژن یافت می شوند ، بروز پیدا می کند.

کلامیدیا ، رایج ترین عفونت مقاربت جنسی در زنان است. احتمال بروز این التهاب در واژن ، برای زنان 18 تا 35 ساله ای که تعداد زیادی پارتنر جنسی داشته اند، بسیار بیشتر از سایر افراد می باشد.

سوزاک نیز یک عفونت مقاربتی است که در حین آمیزش به فرد منتقل شده و نمود می یابد. معمولاً در پی کلامیدیا، عفونت سوزاک نیز رخ می دهد.

تریکومونیازیس عفونت انگلی واژن است که در طول رابطه جنسی به فرد منتقل می شود.

واژینیت ویروسی همانطور که از نامش پیداست، به سبب عامل ویروسی همچون هرپس (HSV) یا ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) در حین آمیزش جنسی ، فرد را آلوده می سازد. زخم یا زگیل ایجاد شده در واژن به سبب ویروس های مذکور، درد نسبتاً شدیدی را به همراه دارند.

پیشگیری از بروز واژینیت

دائماً واژن و به طور کلی ناحیه تناسلی خود را خشک و تمیز نگه دارید. اما برای شستشو از صابون ها و ژل های معطر استفاده نکنید.

شستن واژن با استفاده از دوش می تواند برای آن ناحیه آزار دهنده باشد و همچنین امکان دارد عفونت را پراکنده سازد. از سوی دیگر شستن واژن با فشار شدید آبی که از دوش خارج شده ، موجب از بین رفتن باکتری های مفید آن ناحیه می شود. از این رو با کاهش باکتری های مفید واژن ، احتمال بروز واژینیت افزایش می یابد.

از پوشیدن لباس هایی که سبب حفظ گرما و رطوبت در ناحیه تناسلی می شوند ، خودداری کنید. لباس زیر پلاستیکی ، شلوار جین تنگ و لگ های ورزشی چسبان احتمال بروز عفونت های قارچی واژن را افزایش می دهند.

همچنین سعی کنید رابطه جنسی محافظت شده ای داشته باشید تا از انتقال عفونت جلوگیری شود.

در ضمن می توانید جهت مطمئن شدن از سلامت واژن خود ، هر سال آزمایش های مربوط به اندام تناسلی مانند تست پاپ اسمیر را انجام دهید.

درمان عفونت واژن

جهت اتخاذ مناسب ترین گزینه درمان ، تشخیص صحیح عامل واژینیت امر ضروری است. به علائم بروز پیدا کرده ، به طور دقیق توجه نمایید. رنگ ، بافت ، بو و میزان ترشحات واژن را نیز به درستی به اطلاع متخصص زنان برسانید.

پیش از نوبت ویزیت خود ، به هیچ عنوان واژن را با فشار آب زیاد شستشو ندهید.  برخی از متخصصان توصیه می کند که 24 الی 48 ساعت پیش از مراجعه به آنان ، رابطه جنسی نداشته باشید.

روند درمانی مناسب ، با توجه به علت بروز عفونت واژن ، توسط متخصص انتخاب می شود.

• در صورت باکتریایی بودن عامل واژینیت ، پزشک قرص مترونیدازول ، کرم یا ژل های همچون کلیندامایسین تجویز می نماید.
  • چنانچه به عفونت قارچی واژن دچار شده باشید ، متخصص دارو و کرم های ضد قارچ یا شیاف را برای درمان توصیه می کند.
  • اگر که واژن به سبب استفاده از نوعی شوینده ملتهب شده باشد ، پزشک محصول دیگری را جهت شستشو به شما معرفی خواهد کرد.
  • برای درمان تریکومونیازیس نیز می توان از قرص های مترونیدازول یا تینیدازول که توسط متخصص زنان تجویز شده است ، استفاده نمود.

به طور کلی روندهای درمانی در رفع واژینیت بسیار مؤثر واقع می شوند. تنها لازم است که علت عفونت ایجاد شده در واژن به درستی تشخیص داده شود.

هجده + ده =