حاملگی مولار

حاملگی مولار چیست؟

در حاملگی مولار به صورت غیرطبیعی ، بافتی همچون جنین در رحم رشد می کند. این بافت جنین نیست اما نشانه های بارداری را نشان می دهد. زمانی که فرد متوجه این عارضه شود باید به سرعت نسبت به درمان آن اقدام نماید و همه بافت را از بدن خود خارج کند؛ چرا که وجود آن در بدن مشکلات بسیاری را برای بیمار در پی خواهد داشت.

حاملگی مولاردلیل حاملگی مولار چیست؟

زمانی که تخم بارور شده دارای ناهنجاری های به خصوصی باشد ، حاملگی مولار پدید خواهد آمد. در این شرایط دو حالت وجود دارد :

1. یا تخم بارور شده هیچگاه تبدیل به جنین نخواهد شد. ( کامل )
  2. یا به طور غیرنرمال رشد کرده ولی نمی تواند زنده بماند. ( نسبی )

اگر بخواهیم واضح تر بگوییم ، در بارداری نرمال ، تخم بارور شده حاوی 23 کروموزوم مادر و 23 کروموزوم پدر می باشد. اما در حاملگی مولار تخم بارور شده فاقد کروموزوم مادر است و کروموزوم های پدر نسخه ای دیگر تکثیر می کنند. بنابراین کیسه جنینی نرمالی وجود ندارد و جفت توده ای از کیسه های شبیه به خوشه انگور را تشکیل می دهد.

در حاملگی مولار جزئی ، به جای 46 کروموزوم ، 69 کروموزوم وجود دارد ، به این صورت که تخم بارور کروموزوم های مکمل مادر را هم دارد. در این حالت در بافت خوشه انگوری ، چند بافت جفتی ایجاد خواهد شد و جنین شروع به رشد می کند. بنابراین ممکن است تعدادی بافت جفتی یا کیسه جنینی وجود داشته باشد. در این شرایط حتی در صورتی که جنین ایجاد شود هم قادر به زنده ماندن نیست.

افرادی که به این عارضه دچار می شوند ممکن است بترسند و نگران شوند اما باید گفت تا زمانی که زیر نظر متخصص زنان تحت درمان باشید ، هیچ عوارض جسمانی تهدید کننده سلامت شما نیست.

چه کسانی بیشتر در معرض حاملگی مولار هستند؟

1. از سن 35 سالگی به بعد ، حاملگی مولار امری شایع است.
  2. افرادی که بیش از دو بار سابقه بارداری مولار را داشته باشند.
  3. بانوانی که سقط جنین داشته اند.
  4. خانم هایی که در رژیم غذایی آن ها کاروتن که زمینه ساز ویتامین A است وجود ندارد.

علائم بارداری مولار

این عارضه در ابتدا علائمی همچون بارداری طبیعی ( قطع عادت ماهانه و تهوع صبحگاهی ) به همراه خواهد داشت. از دیگر علائم این نوع بارداری عبارتنداز:

• خونریزی واژن
  • رحم بزرگ تر از حد طبیعی
  • تهوع و استفراغ شدید
  • علائم پرکاری تیروئید ( عصبی شدن ، خسته بودن ، نامنظم یا شدید بودن ضربان قلب و تعرق بیش از حد )
  • احساس درد و ناراحتی در لگن

نحوه تشخیص بارداری مولار

• معاینه لگن
  • آزمایش خون و اندازه گیری هورمون های بارداری در خون
  • سونوگرافی

خطرات حاملگی مولار

1. خونریزی شدید در رحم
  2. در برخی موارد ممکن است سبب بیماری تروفوبلاستیک بارداری شود.

درمان بارداری مولار

درمان این نوع حاملگی تنها از طریق حذف بافت از رحم انجام می شود. برای این کار روشی به نام خلاء آسپیراسیون صورت خواهد گرفت.

چنانچه بیمار دیگر قصد باردار شدن ندارد می تواند به جای روش خلاء آسپیراسیون ، نسبت به برداشتن رحم خود اقدام کند. ( هیسترکتومی )​

5 + شانزده =