متخصص زنان

به پزشکی متخصص زنان گفته می شود که توانایی درمان بیماری‌ های مربوط به زنان و دستگاه تناسلی ( واژن ) را داشته باشد ، علاوه بر آن او در زمینه‌ زایمان ( زایمان طبیعی و سزارین )  نیز فعالیت می کند .

به طور دقیق باید بگوییم که پزشک متخصص زنان ، باید توانایی مورد نیاز جهت انجام جراحی و درمان بیماری های مربوط به زنان هم چون بیماری های دستگاه تناسلی ، زایمان ، نازایی و غیره را داشته باشد ، از این رو متخصصان زنان نقش به سزایی در حفظ سلامت بانوان دارند .

متخصص زنان

متخصص زنان ، همواره تلاش می کند تا میزان آگاهی مردم را در رابطه با نیازهای مراقبتی زنان افزایش دهد ، تا بدین ترتیب سبب کاهش انواع بیماری ها و سرطان های شایع زنان در سطح جامعه شود .

بسیاری از بانوان عقیده دارند ، تنها بانوان متاهل نیاز به مراجعه و معاینه تحت نظر متخصص زنان را دارند ؛ در حالی که اینطور نیست و بانوان در هر رده سنی اعم از مجرد و متاهل همواره نیازمند رسیدگی و مراقبت خاص می باشند .

سن مراجعه به متخصص زنان

تمامی بانوان در رده سنی ۲۰ الی ۷۰ سالگی باید به طور مرتب حداقل سالی یک بار جهت چکاپ و انجام آزمایشات سلامت هم چون تست پاپ اسمیر ، واکسن HPV و غیره به متخصص زنان مراجعه کنند ؛ چرا که امروزه با افزایش قابل توجه افراد مبتلا به انواع بیماری های زنان ، سرطان ، ناباروری ، بیماری های عفونی هم چون زگیل تناسلی ، تبخال تناسلی ، هپاتیت و ایدز و غیره ؛ مراجعه مرتب به پزشک زنان می تواند سبب مانع از بروز و پیشرفت سریع این بیماری ها شود .

بانوان باید در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی در ناحیه تناسلی ، شکم ،  لگن و غیره بلافاصله به پزشک زنان مراجعه کنند ، چرا که بروز چنین علائمی می توانند خطرناک باشند و بر سلامت افراد تاثیر بگذارد .

فعالیت پزشک زنان

با توجه به گسترده بودن حوزه فعالیت پزشک زنان ، آن ها توانایی فعالیت در چندین زمینه را دارند برخی از فعالیت آن ها در زمینه تشخیص و درمان بیماری های زنان ، درمان بیماری های بلوغ ، درمان بی اختیاری ادرار ، درمان کیست تخمدان ، درمان فیبروم ، درمان نازایی ، درمان نامنظمی چرخه قاعدگی ، مراقبت های بارداری ، یائسگی و غیره می باشد .

سیزده + 12 =